Intiaani ja astronautti

Heinäkuun 20. päivänä 1969 Neil Armstrong ja Buzz Aldrin laskeutuivat Kuun pinnalle. Tutkimusmatkaa edeltäneinä kuukausina Apollo 11:n astronautit olivat valmistautuneet matkaansa syrjäisessä Kuuta muistuttavassa autiomaassa Yhdysvaltain länsiosassa. Alueella on useita Amerikan alkuperäisasukkaiden yhteisöjä, ja astronauttien ja yhden paikallisen asukkaan kohtaamisesta kerrotaan seuraavanlaista tarinaa – legendaa: Eräänä päivänä astronautit tapasivat vanhan intiaanin. Mies kysyi heiltä, mitä he tekivät autiomaassa. Astronautit vastasivat olevansa osa tutkimusretkikuntaa, joka lähtisi pian tutkimaan Kuuta. Tämän kuullessaan vanhus oli hetken hiljaa ja kysyi sitten astronauteilta, tekisivätkö nämä hänelle palveluksen?
”Mitä haluat meidän tekevän?” miehet kysyivät.
”No”, vanhus vastasi, ”heimoni uskoo, että Kuussa asuu pyhiä henkiä. Mahtaisitteko viedä heille tärkeän viestin heimoltani?”
”Mikä se viesti on?” astronautit kysyivät.
Vanhus sanoi jotain heimonsa kielellä ja pyysi sitten astronautteja toistamaan viestin yhä uudelleen, kunnes he muistaisivat sen oikein.
”Mitä sanat tarkoittavat?” astronautit kysyivät.
”En minä sitä voi kertoa. Se on salaisuus, joka vain heimollani ja Kuun hengillä on lupa tietää.”
Tukikohtaan palattuaan astronautit löysivät pitkän etsinnän jälkeen henkilön, joka osasi heimon kieltä, ja pyysivät häntä kääntämään salaisen viestin heille. Kun he toistivat ulkoa opettelemansa viestin, tulkki sai hillittömän naurukohtauksen. Hänen rauhoitettuaan, astronautit kysyivät, mitä viestissä sanottiin. Mies kertoi, että viesti, jonka astronautit olivat niin huolellisesti painaneet muistiin, kuului: ”Älkää uskoko sanaakaan siitä, mitä nämä ihmiset sanovat. He ovat tulleet varastamaan maanne.”
(Yuval Noah Harari, Sapiens – Ihmisen lyhyt historia, sivu 319)

Tämä tarina avaa hyvin sen tosiasian, miten tärkeää on ymmärtää kohderyhmiä, heidän taustojaan ja heidän tarpeitaan. Voimme ajattelematta lähteä kuljettamaan väärää viestiä ja uhrata siihen kohtuuttomasti varoja. Onneksi astronautit kysyivät asiantuntijalta, eihän sitä voinut varmasti tietää, kuka tulee vastaan kuussa.

Vaatii osaamista ja ammattitaitoa muotoilla kohderyhmiä ymmärrettävä, koskettava, kristallin kirkas lupaus ja saada siitä vielä mielenkiintoinen ja inspiroiva tarina aikaiseksi. Inspiroiva viestin viejälle ja sen saajalle. Olisi myös hyvä, että viesti kestäisi aikaa ja koskettaisi myös kohderyhmien ulkopuolisia ryhmiä. Haastetta kerrakseen ja ei ainakaan heti kannata rakettia rakentaa viestin viemiseksi.

Kun haluat apua yrityksesi ydinlupauksen ja sen konseptoinnin suunnitteluun, niin ota yhteyttä. Viedään koskettavaa ja relevanttia viestiä perille.

 

Eero Peurala
Business Creative

Ota yhteyttä

markkinointihupi

Eero Peurala

+358 40 589 8684

eero@markkinointihupi.fi

Iirislahdentie 34 D1 A

02230 Espoo, Finland